Veileder for inkluderende opplæring for elever med Downs syndrom
Forord
Denne veilederen er utviklet ut fra to publikasjoner som vi har hentet både inspirasjon og kunnskap fra:
1. Guidelines for Inclusive Education, utviklet av National Down Syndrome Society og Down Syndrome Education International (USA) i desember 2021.
2. International Guidelines for Education of Learners with Down Syndrome, utviklet av Down Syndrome International i 2020
Begge publikasjonene er basert på forskning og erfaringer fra profesjonelle og foreldre.
Downs syndrom Norge (DSN) har gjennom sitt fagråd oversatt og tilpasset anbefalingene i de ovennevnte publikasjonene til norske forhold og norsk forskning på området. Rettighetene til likeverdig og inkluderende opplæring for alle barn er sterke og tydelige i norsk lovverk i forhold til i mange andre land i verden. Likevel erfarer vi at praksis på mange norske skoler ikke er i tråd med norske lover og forskrifter, og har mange fellestrekk med praksis i andre land i verden.
Det har derfor vært viktig for oss som har arbeidet med disse anbefalingene, å utvikle klare råd og anbefalinger til myndigheter, ledere på alle nivåer, lærere og foreldre som kan bidra til å tette gapet mellom på den ene siden lover og forskrifter og på den andre siden praksis i klasserommene og på skolene. Det skorter ikke på kunnskap og gode eksempler, men vilje og ledelse må til om vi skal lykkes bedre til beste for samfunnet og for mennesker med Downs syndrom. Det er vårt håp at du som leser denne veilederen, vil bidra til dette.
-
1. Introduksjon
-
2. Føringer for inkluderende og likeverdig opplæring for barn og unge med Downs syndrom
-
3. Læringsprofil for barn og unge med Downs syndrom
-
4. Ledelse og organisering av inkluderende undervisning
-
5. Prinsipper og anbefalinger for undervisning i skolen
-
6. Anbefalinger og beste praksis for opplæring på ulike alderstrinn